Takk til Eirik Haugsnes

Den første jeg tenker på når jeg skal trene meg opp for å løpe opp og ned Kilimanjaro, er Eirik Haugsnes. Hvem er bedre enn Haugsnes? Først av alt. Han er fra Nord-Norge, og han er ikke langt unna. Fra Finnsnes. I dag trener han Team Nord-Norge i langrenn. Et lag som blant annet har fostret opp Anna Svendsen og Erik Valnes. Vil han trene meg?

 

Haugsnes var, og er en av Norges beste motbakke-/fjelløpere. Han har i over to sesonger, hevdet seg internasjonalt i skyrunning, og har en sjetteplass fra VM i skyrunning fra 2014. Han har som junior vunnet norgescupen i langrenn, og har flere gode resultater som senior. Han har også gode resultater fra både randonée og sykling.

 

Haugsnes er utdannet fysioterapeut, og kan i kombinasjon med treningsveiledning se treningen fra et annet perspektiv. Han har opplevd sportslige nedturer gjennom feiltrening, og har opparbeidet seg god og bred kunnskap om riktig trening – hva som fungerer og ikke fungerer. Jeg var mye plaget med belastningsskader, men selv med plager som forhindrer deg i å løpe, så finnes det alternativer. Det finnes også øvelser som styrker nødvendige muskler. Dette kan Haugsnes. Du er alltid i trygge hender!

 

Han har forståelse for at trening og familieliv kan være utfordrende, men vet at det er mulig å få til begge deler med alle parter blide og fornøyde. Jeg fikk det til med 100% skole, familie, blogging og noe jobbing.

 

Jeg tok kontakt, og håpet han ville være med. Han var ikke tung å be. I 22 måneder har Haugsnes uke inn og uke ut satt opp treningsprogram til meg. Aldri har jeg trent så bra. Aldri har jeg hatt så god fremgang. Trening er jo skikkelig morsomt! Det har vært motiverende og inspirerende å trene under Haugsnes. Jeg har lært mye om både trening og meg selv i løpet av denne perioden. Etter noen samtaler, hadde Haugsnes kartlagt mine behov. Gode tilbakemeldinger fra meg etter treningsøkter gjorde at Haugsnes kunne tilpasse treningen helt etter mine behov. Det var rett og slett helt fantastisk!

 

Utfordringen jeg hadde til Haugsnes var å få meg i form og godt nok trent på knappe 2 år, på å få meg opp og ned Kilimanjaro på under ett døgn. Ca. 50 km tur/retur fordelt på over 4000 høydemeter. Umulig oppgave? Absolutt ikke. Jeg ville verken svikte meg selv eller Haugsnes, så jeg trente dag ut og dag inn. Selv med tøffe dager, sto jeg på. For det første lurer jeg bare meg selv ved å hoppe over treningsøkter, men jeg skulle ikke la arbeidet Haugsnes la ned være forgjeves! Jeg kom meg opp og ned på 13 timer og 58 minutter. Uten Haugsnes hadde jeg fortsatt vært på fjellet….

 

Jeg kan i aller høyeste grad anbefale et treningsopplegg sammen med Haugsnes:

http://eirikhaugsnes.blogspot.com/2015/06/treningsveildning.html

https://www.facebook.com/skyrunningeirik/

 

Eirik Haugnes oppover et av mange fjell (foto: privat)
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg