Quito – Dag 03 og 04

Som planlagt, skulle jeg opp til toppen av Rucu Pichincha på dag 3. Både dag 1 og 2 var det tåke over toppen. Dette var én av grunnene til at jeg valgte å snu på dag 2. Dag 3 startet utmerket. Kjempevær! Det var i korte perioder tåke på toppen, men det bekymret meg lite.

Ser lovende ut!

Tempoet var brukbart. Ingen store problemer, men det var tidvis tungt i de bratte partiene. Jeg gikk kontrollert, og holdt meg innenfor sone 1, som er rolig. Pratetempo. Pratet ikke med noen. Bare litt “hola”, “buenos dias”, “hello”. Ja, det var stort sett det. Møtte forresten noen svensker. Måtte snakke norsk. De kom seg ikke til toppen. Hadde ikke nok klær. Typisk svensker. Neida, joda. Neida. Joda…

Fra 4500 meter skjer det noe. Jeg blir litt skjelven i føttene, og raske bevegelser gjør meg svimmel. Det kan også ha noe med de tekniske partiene. Det er ikke spesielt tekniske, men det er spesielle for meg. Etter de spesielle partiene ble det bratt. Veldig bratt.

Her er det bratt

Og her måtte jeg ta pauser, for melkesyra kom sigende på null komma niks. Det har selvsagt noe med høyden å gjøre, men i kombinasjon med stigningsgraden, ble det surt. Noe sier meg at det blir tøft i Afrika. På 4500 m har jeg altså nesten 1400 høydemeter igjen. Usikker på hvor langt det er, men når det gjenstår 1239 høydemeter, har jeg 4,96 km igjen. Da er jeg på over 4600 m. Hvor lang tid jeg bruker, er vanskelig å si. Men det går nok fort 3-4 timer.

Endelig på toppen

Jaggu var det tåke… Men den forsvant fort. Og den kom fort tilbake. Også forsvant den, før den kom tilbake igjen. Ja, du skjønner tegninga. På toppen var det egentlig uproblematisk å være. Hadde vært interessant å sove i denne høyden, for det er først da kroppen merker høyden.

Det føles ikke som 4700…

Dag 4 ble litt interessant. Her løp jeg 25 kilometer. Definitivt ikke planlagt. Jeg løper fra 2750 m til 3650 m. Detaljer for de interesserte og uinteresserte, finner du her: https://www.strava.com/activities/2475512364

Jeg møtte på flere dyr. Hester og kyr, blant annet. Det var mer spennende enn jeg hadde trodd.
Og her tenkte jeg først: Villhester. Nææ, det det ekke mulig. Så tenkte jeg at dette må være tamhester fra gården nede i dalen. Jeg passerte med nervøsitet. Det gikk fint, både første og andre gang.

Hola señor!

Her derimot… Jeg gikk med stram rygg mot porten, som den tøffingen til høyre blokkerer. Da senor ku til venstre begynte å bråke, og den lille oksen til venstre for meg begynte skrape med forfoten, stemplet jeg ut. Altså, jeg trakk meg. Jeg forsøkte alt. Por favor, æ vil tilbake til hotellet. Selv ikke noen små høner ville hjelpe meg. Så der sto jeg i noen minutter, og vurderte hva jeg skulle gjøre. Da portvokteren flyttet seg litt, satt jeg inn støtet, og kom meg ut. Puh…

You shall not pass

Måtte trøste meg med noen donuts fra Dunkin Donuts. Burde kanskje ikke løpt derfra til hotellet… Det smakte i hvert fall (mest sannsynlig) det samme.

Smash…

Hvis du ser skrivefeil, så skylder jeg på høyden. Ingen andre…

2 kommentarer
    1. Artig. Jepp, gammel-mann-syndromet slår inn sånn rundt 4000-4500m et sted. Ellers funker det å sove på toppen (som du grubler på) relativt dårlig mht. akklimatisering – husk hva visdomsordet sier: “Climb High, Sleep Low!”

      1. Takk!
        Aiai, nå skal jeg jaggu opp til toppen igjen, og motbevise at jeg er gammel!

        På Kilimanjaro skal jeg sove på 4600, men det er først den syvende natten. Jeg har jo i grunnen gått imot det akklimatiseringen sier. Ankommer fra 0 til 2700. Går opp til 3100. Sover på 2750. Dagen etter går jeg opp til 4600. Sover på 2750. Så går jeg opp til 4700 på dag 3. På dag 4 løper jeg 25 km fra 2750 til 3650. Litt høyere enn pratetempo. Det som gleder meg er at jeg ikke kjenner noe til høydesyke. Kilimanjaro blir nok litt annerledes, men jeg er innstilt på at jeg skal holde meg symptomfri der også.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg