Kilimanjaro – Dag 3

Det begynner veldig bra! Det er opphold, og kun noen få skyer. Vi ser deler av toppen. Vi starter klokken 0822. Det går slakt oppover. Fortsatt opphold. Temperaturen begynner å falle, så hansker, lue og buff kommer på. Det begynner selvsagt å regne. Og regne skal det gjøre resten av dagen! 

Dessverre måtte Jon-Harald forlate oss. Matforgiftningen ville ikke slippe taket. På grunn av det, fikk også høydesyke en enklere inngang til kroppen hans. Det er vanskelig å motivere en person til å gå videre som ikke har spist eller drukket på 36 timer. Alt i alt var det en god avgjørelse å avbryte.

Teltene pakkes sammen. Doteltene pakkes sammen helt til slutt. Doen er altså i de grønne teltene. Helt fantastisk med et do man kan sitte på!

 

Meg og guiden, Emanuel (som er sjefsguide, og guide sammen med meg på søndag)
To av syv guider

 

Vi går fra 3750 til 4600, og derfra til camp på 3800. Etter 4,5 time kommer vi til Lava Tower på 4600. Her skal vi spise lunsj. På vei opp hit, begynner flere å kjenne høyden. I lunsjteltet spiser vi lunsj, og her viser høyden seg fra sin sterke side. Her har flere symptomer. Hodepine og kvalme. Noen fryser. Nesten alle lukker øynene for å sove litt. Sittende. Meg inkludert. Jeg fryser litt, og merker litt hodepine. Bittelitt småkvalm. 

Etter lunsj går vi ned til Barranca camp, i regnvær. Flere har hodepine og kvalme. Jeg har hodepine. Jeg tar en Ibux 400mg, og legger meg litt. Etter en liten time er det middag. Hodepinen har gitt seg. Det regner fortsatt. Regne skal det også gjøre nesten hele natten.

Det blir tyngre å sove, men får tilstrekkelig med timer til at jeg er opplagt dagen etter. Jeg tror ikke det er høyden som gjør det utfordrende å sove. En utfordring med å sove, er at teltet ikke i det hele tatt er vannrett. Glatt sovepose mot glatt underlag er en dårlig kombo. Jeg sklir. Omtrent alle sklir på liggeunderlaget. De fleste kjenner til en eller annen form for høydesyke. Noen mer enn andre.

Planen videre er at vi skal gå til Karanga camp på 3900 m. Etter ei natt der, skal vi gå til Barafu på 4600. Her skal vi kun være til midnatt. Ved midnatt skal vi nemlig gå til toppen. For egen del, tar jeg og guiden en annen vri. Jeg går rett fra Barranco til toppen, via Western Breach. Samme rute som jeg skal løpe. Så fra toppen til Karanga, der jeg møter de andre. Derfra følger jeg gjengen fra Karanga til Barafu, fra Barafu til toppen, og toppen og ned.

Dag 4 kommer ut senere i dag. Følg med, følg med!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg