Kilimanjaro Dag 0 (RaceTracker)

På flyet fra til Addis Ababa har jeg en 3-seter for meg selv. Det betyr i korte trekk at jeg kan ligge og sove. Så herlig! Men det er ikke den mest behagelige sengen jeg har hatt. Men hvem bryr seg. Jeg kan ligge! Jeg slipper å sitte og sove.

 

Flyet skal lande 0630 lokal tid, noe som etter mine beregninger blir 0430 norsk tid. Jeg våkner brått da lysene kommer på. Jeg må på do, så jeg må bare reise meg opp. Før jeg gjør det, ser jeg på klokka. 0430. Jeg tenker og tenker. Hvordan er det mulig? Jeg har ikke stilt klokka etter lokal tid, så det betyr at 0430 skal være den norske tiden. Det betyr også at vi skal være landet nå. Jeg skjønner ingenting. Jeg reiser meg opp. Gnir meg i øynene. Kommer på at jeg fortsatt har dagslinsene på meg. Jeg klarer knapt nok holde øynene åpne. De er tørre. Men egentlig sliter jeg mest med å forstå at klokka er 0430. Jeg ser rundt meg, og halve flyet sover. Hvordan i helvete er dette mulig?! Jeg er trøtt, og skjønner fortsatt ingenting!

 

Doen blir ledig. Jeg presser på meg skoene, og stikker på do. Skjønner fortsatt ingenting. Hvorfor lander vi ikke nå? Tilbake på 3-seteren tar jeg fram mobilen. Den viser også 0430 (eller nå viser den 0440). Jeg går inn på en funksjon på mobilen som lar meg se hva klokka verden over. I Addis skal klokka være 0440. Da går det opp for meg at klokka faktisk har stilt seg selv. Det er den eneste logiske forklaringen. Håper jeg er smartere på fjellet…

 

Vi møter guiden vår, Emanuel. Han skal også løpe sammen med meg, opp og ned Kilimanjaro.

 

“First of all, who is Mr. Haugen”, spør han.

“It’s me”, svarer jeg

“I knew it the moment I saw you. That must be the runner”, svarer han tilbake.

 

Vi ler alle sammen. Vet ikke helt hvordan gruppa tok det. Er det et hån mot gjengen? Ser ikke de atletisk ut? Ser ikke de ut som noen som kunne løpe opp og ned Kilimanjaro? Alle virket i hvert fall blide da de gikk og la seg. Ja, jeg er vel den eneste som sitter våken…

 

“So, how fast are you going to run”, spør Emanuel.

“10 hours”, svarer jeg.

 

Det blir stille. Han virker skeptisk.

 

“oh…”, kommer det fra Emanuel

 

Skeptisk til om jeg klarer det eller skeptisk til om han klarer det? Vi får se. Jeg skal i hvert fall klare det på under 10 timer.

 

Det viser seg at vi ikke får tak i simkort, så det spøker for oppdatering underveis. I tillegg er det visst ikke så godt dekning på fjellet som forespeilet. Vi får se. I verste fall hører dere ikke noe fra meg før 29. januar.

 

Dere som har lest hele veien ned hit, vil nå vite at dere kan følge løpeturen min 2. februar, gjennom denne linken:

https://map.racetracker.no/?race=kilimanjaro_2020

 

Jeg har fått to GSM-trackere, og én satellitt-tracker.

Satellitt-trackeren oppdateres hver tiende minutt. GSM-trackerne oppdaterer hvert minutt. Satellitt-dekningen er en backup, der det ikke er GSM-dekning. Så vet dere det.

 

Så, nå skal jeg legge meg. Vi høres.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg