Jeg skal til Quito!

Jeg føler jeg jevnlig bør opplyse om hvorfor jeg blogger. Stikk innom her for en liten innføring: https://fjelltoppen.blogg.no/1529652564_hvordan_og_hvorfor.html

Omsider fikk jeg bestilt meg sommertur i høyden. Quito!

Hell yeah! Nå skal jeg reise til høyden! Det har lenge vært usikkerhet rundt destinasjon. Det har vært mye fram og tilbake. Når skal jeg reise? Hvor skal jeg reise? Egentlig ville jeg til La Paz, men det ville seg ikke slik, så da ble det Equador og Quito.

Quito er hovedstaden i Equador, og ligger på 2850 meter over havet. Nå er ikke det en spesielt imponerende høyde, men fordelen med Quito er at jeg kan ta en fjellheis helt til 4100 meter, og derfra kan jeg vandre/løpe/jogge/spankulere til 4700 m eller en annen topp på 4800 m. En perfekt mulighet til å bli kjent med relativt tynn luft.

Selv om jeg gleder meg, så er det samtidig litt skummelt. Quito er kjent for å være litt kriminell. Spesielt på kveldstid. Så dette blir nok den mest kriminelle byen jeg har vært i. Jeg har stort sett hold meg i Asia, og der er jo alle så snille og gode.

Quito og omegn er omringet av fjell, så her kan jeg egentlig bare velge og vrake i topper. Etter en liten uke i området, vil jeg være relativt godt akklimatisert (gitt at jeg har vært litt i høyden, og ikke bare holdt meg i byen), så en tur til Cotopaxi (5897m) og Chimborazo (6263 m) er absolutt en mulighet. Ulempen er at jeg trenger litt utstyr. Fjellene er ikke spesielt tekniske, men toppene er snø- og islagte som blant annet krever stegjern, isøks og hjelm. Ikke at det er det verste, men totalt sett koster jo dette, og som student så byr det på en og annen utfordring (you know what I mean).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg