Jeg samler inn penger til Lungekreftforeningen

Jeg har lenge kun sagt at jeg støtter kreftsaken, men har ikke konkret bestemt meg for hvem jeg vil støtte. Nå har jeg omsider bestemt meg for at jeg vil støtte Lungekreftforeningen. Hvorfor Lungekreftforeningen? Ja, hvorfor ikke? Mamma døde av lungekreft. Det er i hvert fall én av grunnene.

Lungekreft er den tredje mest vanlige kreftformen. Lungekreftforeningen er derimot en av de minste foreningene vi har, innenfor kreft. Veldig mange forbinder lungekreft med røyking, og det er naturligvis ikke uten grunn. Men 20% av alle som får lungekreft, har aldri røykt. Lungekreft har høy dødelighet, og det kan det være mange grunner til. Én av grunnene er at kreften oppdages for sent. For pasienter med lungekreft, har det også vært begrensede behandlingsmuligheter der pasientene ikke får tilbud om behandling med dyre medisiner. Lungekreftforeningen jobber for at lungekreftpasienter skal få dette tilbudet. Relatert til antall tilfeller lungekreft og dødsfall, er forskning på lungekreft underfinansiert. En større forening vil kunne endre på dette.

Lungekreftforeningen jobber også for å få ut informasjon. Informasjonen kan handle om behandlingsformer, årsaker til kreft, hvordan forebygge, hvordan leve med kreft, støtte til både den som er rammet, men også pårørende. I tillegg er brukermedvirkning en viktig jobb, som sørger for at pasienter blir hørt i blant annet forskningsprosjekter og utvalg i helsevesenet.

For å nå ut til flest mulig, trenger foreningen å bli større. Størrelse gir makt og mer aktivitet. Alle kreftformer er like viktige å fokusere på. Jeg velger Lungekreftforeningen fordi jeg ønsker å hjelpe de som trenger det. Misforstå meg rett, alle trenger hjelp, men siden Lungekreftforeningen er av de minste, vil jeg bidra til å gjøre foreningen større.

Tidligere trodde jeg bekjempelse og forebygging av kreft, kun handlet om forskning. Men det er så mye mer enn det. Selv om Lungekreftforeningen ikke har for vane å gi støtte direkte til kreftforskning (dette har med størrelsen på foreningen å gjøre, og færre midler enn større foreninger), vil dette kunne endres med større forening. Uansett hva pengene brukes til, så blir de brukt til viktig arbeid som er med på å hjelpe de som er rammet av lungekreft.

Jeg håper dere vil være med meg!

Jeg sier som Unheilig i Einer von millionen. “Ingen topper er for høye”.

Uansett hvilken topp du velger, så er den ikke for stor.

 

Du kan lese mer om prosjektet her:

Kilimanjaro på under ett døgn, for kreftsaken

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg