Jeg gir opp

Mål 1: Samle inn 1 million kroner til Lungekreftforeningen (https://www.facebook.com/donate/868360433565441/

Mål 2: Løpe opp og ned Kilimanjaro på under 10 timer (norsk rekord!)

 

Jeg har trent i 19 måneder. Med jevne mellomrom har det oppstått problemer. Hva er problemer?

  • Skole! Det er skole fra 0815-1400. Etter skole er jeg sliten og trøtt. I tillegg må jeg forberede forelesning dagen etter. Jeg må lese og lære. Jeg må spise og slappe litt av. Plutselig er klokka 20, og jeg vil heller se på Netflix og slappe av.
  • Jobb! Hvordan skal jeg kunne kombinere trening med jobb når jeg har skole som også skaper problemer?
  • Familie! Jeg må jo bruke tid med familien også, ikke bare bruke tid på meg selv. Dette stjeler tid fra treningen. Er det tid igjen til å trene?!
  • Skader! Faens skader! Med jevne mellomrom får jeg vondt. Må behandles og trene alternativt. Utrolig frustrerende. Alt stopper opp. Føles som om at jeg må begynne på nytt hver eneste gang.
  • Manglende fremgang! Jeg kjører et testløp, men ser ikke fremgang. Jeg har trent og trent, men det er ingen fremgang å se. Hva i helsikke er poenget med å trene da?

Ok, dette var litt drøyt. Jeg gir selvsagt ikke opp. Poenget er at det finnes et hav av unnskyldninger for å ikke gjennomføre noe du har bestemt deg for. Egentlig er det ikke motivasjon det er noe galt med. Du vet du burde trene, men du gidder ikke. Det er noe som stopper deg. Unnskyldninger. Det er ikke tid, bla, bla, bla…

 

Veldig mange bestemmer seg for å begynne å trene, og gjør nettopp det. Utfordringen for en del av disse er å fortsette. Det stopper kanskje etter 1, 2, 3, 4 eller 5 måneder. Kanskje lenger også, eller tidligere. Det er ikke motivasjonen som svikter. Det er noe som stopper deg. Blant annet punktene jeg nevner over. Det er faktisk mulig å trene 10-12 timer i uke selv med alle punktene over, hengende som en tung, svart sky over deg.

 

Du trenger ikke begynne med 10-12 timer i uka. Det gjorde ikke jeg heller. Det har ingen gjort. De begynner i det små. Gjør det du også. Bestemmer du deg for å trene 6 timer i uka i 5 år for å bli bedre trent, så kan jeg nesten garantere deg at du ikke kommer til å holde på 6 timer hver uke – og i hvert fall ikke i 5 år. Begynn med 1 time uka, men ikke ta den ene timen på onsdag. Begynn med 5, 10 eller 15 minutter. Skap en tradisjon. Skap glede.

 

Etter hvert vil fremgang stoppe opp. Du vil pådra deg skader. Du møter motgang. Det er her det stoppe for mange. Etter en pause i treningen på grunn av skade og/eller motgang er utfordringen å starte opp igjen. Ikke la noe stoppe deg for å fortsette. Ikke gi opp. Det er den som holder på lengst som vinner. Det er den som har kontinuitet som lykkes. Sett deg delmål. Da kommer mestringene oftere. Men ikke sett deg for store delmål. Sett deg mål du kommer til å klare. Husk også å legge til innsats. Men du trenger ikke bli gjennomsvett og helt utslitt etter hver treningsøkt.

 

Nå skal jeg på Kraft og løpe intervall, så følger det fire dager med 3-timers langturer. Denne uka kommer jeg til å bikke 14 treningstimer. Nå skal jeg herdes mot Kilimanjaro.

 

Spre gjerne innsamlingsaksjonen til støtte for Lungekreftforeningen. Ei krone her og ei krone der, er ett steg nærmere en løsning på kreftgåten.

https://www.facebook.com/donate/868360433565441/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg