Hvorfor vant egentlig Liverpool?

Først vil jeg bare påpeke at jeg ikke er Liverpool-supporter. Ikke i nærheten. Jeg er, og har alltid vært Manchester United-supporter. Manchester United og Liverpool har alltid vært rivaler, og vil nok for alltid være det. Det samme gjelder supporterne. Det er sjelden en Liverpool-supporter skryter av Manchester United, eller motsatt. Det er vel heller motsatt, at det blir mye drittsnakking. Så er det, det jeg skal nå? Snakke dritt om Liverpool fordi mitt lag sliter? Nei. Så hva er poenget? Heng med.

Det gjelder å ha troen (på at det finnes utenomjordiske skygger….)

Jeg har lenge vært opptatt av å tro på seg selv. Kraften i å tro på noe er sterkere enn mange tror. Jeg vil ikke være med på å snakke dritt om andre, men et overtall av personer jeg ber ha troen på seg selv, fnyser av det. Det er bare tull, det er bare humbug. Placebo er for eksempel ikke tull, og forskning støtter placebobehandling. Placebobehandling betyr at du blir behandlet med et stoff som absolutt ikke har til hensikt å gjøre deg frisk, f.eks ei sukkerpille. Hvis du forventer at du blir frisk av pillen du fikk, fordi du tror du får medisin som gjør deg frisk, så er det nettopp troen som gjorde deg frisk.

Vil har tilgang til kjemikalier. Vårt egen lille lab…

Vi har tilgang til en del kjemikalier i hjernen vår, og det er nettopp disse kjemikaliene som blir laget når du tror på noe sterkt nok. Ett av stoffene er dopamin, og det er det også forsket på. Jeg skal ikke utbrodere noe mer, men gjør et google-søk – gjerne på google scholar.

Okei, så hva har dette med Liverpool å gjøre? Var det noen som la merke til hva som sto på t-skjorta til Mohamed Salah? Never give up. Salah hadde troen. Han hadde troen på at Liverpool skulle vinne sammenlagt. Barcelona ledet 3-0 etter oppgjøret i Spania. Normalt sett er det relativt vanskelig å komme tilbake fra dette. Liverpool måtte score minst tre ganger. Fire for å gå videre. Bare ett mål fra Barcelona, tvinger Liverpool til å måtte score fem (på grunn av bortemålsregelen). Liverpool vant 4-0.

Så hva betyr det? At Liverpool er et bedre lag en Barcelona? Ikke nødvendigvis, men i denne kampen var de bedre. De vant jo 4-0. Så hvordan er det egentlig mulig? Det burde jo være enkelt for Barcelona å ikke slippe inn tre mål, og ditto vanskelig for Liverpool å score fire. Men de klarte det, og her kommer fasiten.

De hadde troen på det. Samtlige spillere hadde troen på at de skulle klare å score fire mål. Hvis Barcelona klarte det, så skal jaggu Liverpool også klare det. Spillerne hadde troen, trenerne hadde troen og supporterne hadde troen. Dette skulle de klare. Samtlige spillere hadde motivasjon for å vinne. De ville vinne. Det betydde noe. Salah sin t-skjorte smittet i hvert fall, det er jeg helt sikker på. En slik tro smitter, og det er viktig. Laget sto samlet, og vant.

Det blir bare antakelser, men jeg tror Barcelona tok for lett på det. De tapte i fjor, på samme måten. Ledet komfortabelt, men rotet det vekk. I år skulle de ikke gå på samme smellen. Men de var ikke godt nok forberedt. De trodde ikke sterkt nok på det. Det eneste de trodde på, var at det ikke skal være mulig å gå på samme smellen i år også. Dessverre er det ikke godt nok.

Igjen, bare antakelser, men jeg tror spillerne og trenerne på Liverpool visualiserte en seier. De forberedte seg godt. De lot aldri negative tanker ta over. De lot de positive tankene være i overtall. Det gjør noe med hjernen. Det øker mengden dopamin, og dopamin gjør deg bedre. Bare slå det opp. Liverpool var rett og slett forberedt, både fysisk og mentalt.

Jeg er imponert, Liverpool!

Nå ble dette langt, men jeg håper du enda er her. Dette handler ikke nødvendigvis om fotball, men om å ha troen, for den er jaggu sterk. Aldri gi opp! Sett deg mål og bestem deg for å klare det. Du klarer det! Drøm, sett deg mål, motiver deg, planlegg, visualiser, ha troen. Dette er enkelt, dette klarer du!

Jeg avslutter med favorittsitatet mitt, av Richard Bach:

You are never given a dream without also being given the power to make it true. You may have to work for it, however.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg