Hvordan orker jeg å trene?

Har du ikke ofte drømt om den perfekte kropp? Hva er egentlig den perfekte kropp?

Det er en utfordring å være glad i både trening og søtsaker… 


Vi alle har vel forskjellige preferanser
når det kommer til den perfekte kroppen. Vi trenger jo ikke alle se ut som verken Petter Northug eller Marit Bjørgen. Vi kan jo se ut som Truls Svendsen (ikke vondt ment, gutten min. Du ser bra ut!), og fortsatt ha det perfekt. Han kom seg jo pinadø nesten helt til toppen av Acuncagua! Ok, nå sklei det litt ut. Så, hvordan får jeg lyst til å trene? Kan du hente inspirasjon?

Det viktigste er å gjøre noe du har lyst til. Hvis du kveles av tanken på å ta deg en løpetur, sykkeltur, ellipsetur eller andre turer som får hjertet til å pumpe, så må du sette deg ned og finne ut hva i huleste du egentlig vil. Jeg har egentlig mest lyst til å ligge på sofaen, spise godteri (les: sjokolade) og se på film og serie. Samtidig vil jeg ikke bli en halvfeit gammel gærning. Jeg har lyst til å trene. Jeg har lyst til å trene fordi jeg vil holde meg i form. Jeg vil ha en muskuløs og flat mage. Jeg vil ha muskuløse armer og overkropp (ok, det begrenser seg jo egentlig hva jeg kan gjøre med den spinkle kroppen min). Jeg vil ha føtter som buler litt ut. Jeg vil se litt bra ut (så er jeg litt forfengelig da…). Jeg vil løpe etter bussen en mandagsmorgen uten å ødelegge hele uka. Jeg vil også gå opp trappa uten puste som hvalross i ivrig parringslek.

Viktigst av alt: Jeg vil ha det bra med meg selv.

Mange sier de ønsker det samme som meg, men har ikke motivasjon til å trene. Trening skal være gøy, hvis ikke har du ikke noe utbytte av treningen. Jeg mistet motivasjon av sykling. Selv ikke ny sykkel hjalp, men den nye sykkelen hjalp i hvert fall på humøret. Jeg ble nærmest tvunget til å finne meg noe annet å gjøre. Løping var uaktuelt. Fy søren så kjedelig det er! Så jeg sluttet å lete. Litt som i kjærligheten. Plutselig dukker den opp. Noe annet dukket altså opp i Etiopia. Noe annet var altså løping! Så ikke den komme, nei. Ikke jeg heller… Målet er å løpe opp og ned KIlimanjaro på under 24 timer. Men hva i heiteste skal jeg gjøre når jeg har gjort det? Tips?

For å summere litt. Finn ut hvorfor du vil trene. Så finner du ut hva som driver deg. Sett deg mål, gjerne hårete mål. På veien mot hårete mål, setter du deg delmål. Det er motiverende å nå mål, å oppnå noe. Mestringsfølelse. Det er få ting som er så godt som å mestre noe. Jeg mestrer trening, i hvert fall på mitt nivå. Hvis jeg slurver i treningen, står over treningsøkter, så vet jeg at jeg blir hengende etter. Det er meg det går utover. Akkurat det motiverer meg til å forholde meg til treningsplanen.

2 kommentarer
      1. Finn deg noe du kan glede deg over. Volleyball? Håndball? Squash? Aerobic? Langrenn? Er det noe du kan gjøre med venner? Trening er utrolig givende når du gjør det sammen med noen. Finn gleden av å gjøre noe, da blir det gøy. Det er et tiltak med trening, men bare vent til du ser resultater, da blir det gøy. Og da er det ekstra deilig å spise sjokolade! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg