Hvor godt trent er jeg?

Jeg skal altså løpe opp og ned Kilimanjaro på under ett døgn, så… Er det noe jeg vil klare? Er jeg godt nok trent?

 

Ja, hvor godt trent er jeg? Er jeg i det hele tatt godt trent? Hvem sitter, eller står og bestemmer det? Hva er definisjon på å være godt trent?

 

Hvis noen diskuterer hvor godt trent vi er, så er det ikke til å unngå at spørsmål om hvor fort du løper kommer opp:

 

-Så, hva løper du 10 kilometer på?

 

Det er ofte hvor fort du løper eller hvor mye du trener som gir svaret på hvor godt trent du er. Så, hvordan står det egentlig til med meg? Har treningen min gitt resultater? Jeg har ett enkelt svar på det.

 

Ja!

 

Jeg har faktisk aldri trent så gjennomført og kontinuerlig som nå. Jeg har alltid trent kontinuerlig, men aldri så gjennomført som dette. Jeg har aldri hatt klare mål med treningen min. Det har alltid bare handlet om å bli bedre. Det er et mål som i grunnen kan by på en del trøbbel over tid. Jeg erfarte at det var vanskelig å holde den effektive treningen oppe. Jeg hadde ingen som fortalte meg hvordan det skulle gjøres. Det ble bare trening basert på følelse. Jeg har ikke blitt dårlig trent av det, men på et gitt punkt stoppet fremgangen opp. Det har det derimot ikke gjort nå.

 

For å gi dere en liten pekepinn på hvordan det står til med min form, så skal jeg dele litt treningsstatistikk, for jeg har ingen konkurranser å vise til. Men ikke forvent det helt store, altså!

  • PS: Min styrke er ikke fart, men seighet. Med andre ord kan jeg komme til toppen av Kilimanjaro før deg, selv om du løper 10 km raskere enn meg.

 

Dette er en intervall på 5×5. Jeg løper 5 minutter 5 ganger. Pause på 2 minutter mellom dragene. Jeg holder en gitt fart i 2 minutter, deretter øker jeg farten som jeg skal holde i 2 nye minutter. Til slutt øker jeg farten en siste gang, som jeg skal holde i 1 minutt.

 

November 2018

Drag x: (% stigning) 2 minutter – 2 minutter – 1 minutt – pulssone

Drag 1: (1%)13,0 km/t – 13,5 km/t – 14,0 km/t z3
Drag 2: (2%)12,5 km/t – 13,0 km/t – 12,5 km/t z3
Drag 3: (1%)13,0 km/t – 13,5 km/t – 14,0 km/t z3
Drag 4: (2%)13,0 km/t – 13,5 km/t – 14,0 km/t z4
Drag 5: (1%)13,0 km/t – 13,5 km/t – 14,0 km/t z3

Sone 3 er terskelfart. Altså en fart du skal klare å holde i ca. én time. I realiteten er det ikke slik. Men dette er farten jeg burde klare å holde hvis jeg skal løpe konkurranse på 10 km. Sone 4 er en fart du ikke skal klare å holde lenge. Her er du over terskel. Det skal gjøre vondt. Du har ikke lyst å prate, men skulle du finne på å prate, så er det i veldig korte ord.

 

Det har gått ett år, og farten er som følger:
NB: merk at jeg på drag 4 nå løper med 10% stigning. I tillegg er drag 3 også i sone 4.

November 2019

Drag 1: (1%)15,0 km/t – 15,5 km/t – 16,0 km/t z3
Drag 2: (2%)14,5 km/t – 15,0 km/t – 15,5 km/t z3
Drag 3: (1%)16,5 km/t – 17,0 km/t – 17,5 km/t z4
Drag 4: (10%)11,0 km/t – 11,5 km/t – 12,0 km/t z4
Drag 5: (1%)15,0 km/t – 15,5 km/t – 16,0 km/t z3

 

Med denne farten på intervall, skal det være mulig å løpe 10 kilometer på under 40 minutter. Kanskje til og med rett under 39 minutter. Det hadde i hvert fall vært målet om jeg hadde stilt til start.

 

Jeg har også gjennomført en test. 15-15. Det betyr 15 minutter med 15% stigning på tredemølla. Full pinne. Alt du klarer.

  • Rekorden min er 2,34 kilometer. Det betyr en snittfart på 9,36 km/t.

Hva er din?

Etter 15 minutter er jeg helt knust. Det er slik at jeg nå gruer meg til neste test, for det gjør sabla vondt!

 

Testen hadde jeg ikke klart å gjennomføre uten motiverende ord fra Kent Raymond!

 

Støtt gjerne innsamlingsaksjonen min til støtte for Lungekreftforeningen:

https://www.facebook.com/donate/868360433565441/3212222218805849/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg