Hva gjør jeg nå?

Mange lurer kanskje på hva jeg gjør for tiden? Det er jo ingen aktivitet på bloggen. Det betyr likevel ikke at jeg holder på med noe, for jeg har fortsatt planer om å løpe opp og ned Kilimanjaro, nok en gang. Denne gangen skal jeg klare det på under 10 timer. Ellers er jeg blitt bioingeniør, pappa til ei lita jente på 2 år, kjærest til i dame på litt over 30, og snart tobarnspappa. Det er travle dager, så blogging er ikke høyest på prioriteringslista.

 

Jeg har meldte meg først på ultra! Tromsø Mountain Ultra. 50 km!! Mitt lengste løp noensinne er på «bare» 48,62 km. Høydemetrene var riktig nok 4.602m. Ultraen jeg nå skulle delta på er på puslete 1.700m (spørs om jeg benytter puslete når jeg ligger i badekaret og restituerer meg etter 50 km løping i terrenget).

 

En kompis av meg fikk høre at jeg skulle løpe ultra. Han mente dette passet meg perfekt. Her var det bare å peise på. Dagen etter fikk han vite at det var ultra, ikke halvultra jeg meldte meg på. Da fikk jeg bare «lykke til» tilbake, så jeg har nok tatt meg vann over hodet her. Men hell i uhellet fikk jeg en kjenning i kneet etter 27 km løping i fjellet, en uke før ultraen. Jeg begynte å tvile på denne ultraen. Jeg ville derimot fortsatt. Noen dager senere, og noen dager før ultraen løp jeg 6 km i fjellet, fikk jeg plutselig vondt i kneet, og jeg ble for alvor litt redd for 50 km. Det endte med at jeg løp halvultra i stedet… I badekaret etter endt løp, var jeg svært glad for at jeg ikke valgte ultra!

Fotograf: Zoltan Tot

For de interesserte, så er resultatlista her:

https://live.eqtiming.com/55881#result:208474-0-1146737-1-1-

 

I vår og i sommer har jeg fått trent ganske greit. Utholdenheten øker langsomt, men det blir stadig bedre. Kondisjonen blir også bedre, så kontinuitet er nøkkelen her. Jeg drister meg til å si at jeg er i bedre form i dag enn i da jeg løp opp og ned Kilimanjaro i 2020.

 

Planen min fremover er å få mellom 5-10 timer trening i uka. Det kan selvsagt bli uker med færre eller flere timer. Familie, venner jobb og andre faktorer vil nok påvirke mengden her. Det viktigste er kontinuitet og variasjon i treningen. Jeg varierer mellom løping i motbakke (fjell), flatt/kupert på asfalt, terreng, mølle (på vinteren), styrketrening og sykling. Det kan fort bli både skigåing og roing på vinteren. Jeg ønsker også å gå på rulleski, men det nedprioriteres, spesielt når det foregår husbygging/veiarbeid i området jeg bor (her orker jeg ikke kjøre langt, og jeg foretrekker i all høyeste grad flat løype! Kan jo ikke bremse på rulleski…).

 

Videre blir det nok ikke Kilimanjaro før tidligst 2024. Det er lenge til, men det gjør absolutt ingenting. Jeg orker ingen ny opplevelse lik den jeg opplevde i 2020. Med andre ord vil jeg være i bedre form! Hvis du har glemt hvordan jeg hadde det, så kan du sjekke det ut her:

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg