9 dager til Kilimanjaro!

Først vil jeg minne om innsamlingsaksjonen til Lungekreftforeningen. Du finner den her: https://www.facebook.com/donate/868360433565441/

Jeg vil også minne om at det hjelper å dele innsamlingsaksjonen. Da får flere det med seg. Effekten av en deling er ganske stor! Effekten av en krone, to eller flere er også veldig stor!

 

Etter utallige (vel, de er jo mulige å telle) treningstimer, er det nå snart bare én uke til avreise til Kilimanjaro. Det er mange som lurer på hvordan opplegget blir. Så, vi (en hel gjeng. Heretter referert til som gjengen) reiser til Tanzania neste tirsdag.

 

21. januar

Avreise Norge

22. januar

Ankomst Tanzania. Sover på ca. 1400 m

23. januar

Starter gjengen og jeg på en guidet fjelltur. Vi skal bruke 6 dager til toppen av Kilimanjaro. Totalt er vi på fjellet i 7 dager. Vi skal bruke 6 dager for å venne oss til høyden. Dersom vi stiger for raskt, vil vi utvikle høydesyke, og vi kommer oss ikke til toppen. Sover på 3000m

24. januar

På tur oppover i laaaangsomt tempo. Sover på 3840m

25. januar

På tur oppover i laaaangsomt tempo. Sover på 3950m

26. januar

På tur oppover i laaaangsomt tempo. Sover på 4000m

27. januar

På tur oppover i laaaangsomt tempo. Sover på 4600m

28. januar

Toppdag. Vi står opp rundt midnatt, og klokken 01:00 begynner vi den tøffe turen til toppen. Vi går fra 4600m til 5895m. Det er beregnet 7 timer til toppen, på 5 km! Normalt er det mulig å gå raskere til toppen enn de andre dagene, uten å være spesielt bekymret. Det er fordi vi fra toppen går helt ned til 3100m. Den beste medisin mot høydesyke er å gå ned til lavere høyde. Det er likevel fortsatt mulig å bli høydesyk på 3100m, så det er lurt å ikke sprenge seg. Sover på 3100m

29. januar

På tur ned til hotellet, og en deilig Cola! Sover på ca. 1400m

 

Nå skal jeg hvile noen dager, samt lese på immunologi, transfusjonsmedisin og mikrobiologi. Gjengen drar på safari.

 

2. februar

Toppdag nummer 2. Jeg skal til toppen og ned på under 10 timer. Jeg må nok opp rundt 4. Umbwe gate, som jeg skal løpe fra, åpner 0630. Siden jeg står opp klokken 4 denne dagen, skal jeg på hviledagene mine (30. januar, 31. januar og 1. februar) stå opp klokken 4. I tillegg skal jeg spise nøyaktige det samme til frokost hver dag, som jeg skal spise til frokost 2. februar. Dette for å venne kroppen til den nye døgnrytmen.

 

4. februar

Hjemreise.

 

6. februar

På’an igjen med skole…

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg