4300 høydemeter i trapper (for Kreftforeningen)

Torsdag 16. mai er det et trappearrangement på The Edge i Tromsø. Arrangementet er til inntekt for Kreftforeningen (ikke mitt prosjekt). Løpet, eller vandringen starter helt i bunnen av hotellet, også kjent som grunnplanet. For hver gang du kommer deg fra bunnen til 12. etasje (én runde), donerer utvalgte bedrifter 80kr til Kreftforeningen.

Trapper er fascinerende. De tar deg oppover samtidig som du brytes ned.

Vandringen starter 1130 og varer til 1700. Jeg har selvsagt tenkt å være der fra start til slutt. 5,5 time.

Som de fleste nå vet, har jeg tenkt å løpe opp og ned Kilimanjaro på under 24 timer. Fjellet rager 5895 meter over havet, men starten er på 1640 meter over havet. Det betyr at jeg skal løpe 4255 høydemeter. Du skjønner kanskje tegninga?

Fra bunnen til 12. etasje, på The Edge, er det 43 høydemeter. Hvis jeg skal klare 4255 høydemeter, må jeg løpe 98,9 ganger opp og ned. Jeg runder opp til 100, hvilket betyr 4300 høydemeter. Jaja, tenkte jeg. Det må vel være mulig. Men så kom jeg på vinduet, altså tidsvinduet. Det er på “bare” 5,5 timer. Med 100 ganger opp og ned har jeg skarve 3 minutter og 18 sekunder på å komme meg fra bunn til topp til bunn.  Det må jeg gjøre 100 (eller 98,9) ganger for å klare 4255 høydemeter.

Henger du med? Halverer jeg 3 minutter og 18 sekunder, er jeg på 1 minutt og 39 sekunder. Da bruker jeg halve opp, og halve ned. Rekorden min, fra 3. etasje til 12. etasje er på rundt 50 sekunder. Da løp jeg i behersket tempo. Klarer ikke 100 ganger i den farta. Dessverre må jeg løpe fra 1. etasje (lobby), så full pinne fra 1. til 12. går nok fort på 1 minutt og 30 sekunder.

Beregning av tidsbruk opp trappa…

Det virker veldig usannsynlig med 100 ganger. Men jeg ville ikke helt gi meg. Det er 190 trappetrinn, og jeg har 198 sekunder på å komme opp og ned. Det betyr ca. ett sekund i hvert trappetrinn. Et halvt sekund opp, og et halvt sekund ned. Det må vel være mulig?

En annen faktor jeg har glemt, er folkemengden. Det blir kø. Jeg kan jo ikke akkurat bølle meg fram. Ergo er det litt vanskelig å beregne hvor mange ganger jeg klarer. Én ting er sikkert. Jeg skal holde på helt fra start til slutt, og målet er 100 ganger.

Bli med du også!
https://www.facebook.com/events/649600735453895/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg