Kilimanjaro opp og ned langt og bratt?


Enten det er skole- eller bloggarbeid, så blir det noen timer foran datamaskinen…

Det er foreløpig ikke avgjort hvilken rute jeg skal velge for oppturen. Nedturen, som forhåpentligvis blir en opptur (tok du den…?) er allerede bestemt. Det er Mweka. Det er den desidert korteste med 21 km, og den blir bare benyttet til nedstigning. Med min nordnorske sjarm får jeg helt sikkert (ikke) lov å løpe opp der. Forvirret? Kjentfolk sier det er nærmest umulig å få tillatelse til å benytte den til opptur. Derfor må jeg se meg etter en annen rute. Den korteste ruten opp er Umbwe og er på 33 km. De skarpeste, inkludert kalkulatoren kommer til 54 km totalt.

Hvis jeg starter ved Umbwe gate:

  • Starter på 1800 m (over havet)
  • I distanse er den 33 km. 
  • Toppen ligger på 5895 m (over havet, hvis det var uklart)

Jeg skal briljere litt i matematikk (send meg en melding om jeg feiler):

Høyde (5895 m) startpunkt (1800 m) = høydestigning (4095 m)

 

Jeg fortsetter:

  • Høydestigning er på 4095 m
  • Stigningsprosenten i gjennomsnitt er 12,4%

Jeg skal altså løpe oppover med et gjennomsnitt på 12,4% stigning. I 33 km (!). Og så skal jeg ned igjen. 21 km… 

12,4% stigning. Hva betyr det egentlig? For hver 100 m jeg løper, stiger jeg 12,4 m. Dette skal jeg altså gjøre 330 ganger, fordelt på 33 km. Det er fortsatt vanskelig å se dette for seg, så det blir enklere med noen eksempler. For folket i Tromsø kan dere relatere til:

  • Langnesbakken                     =  7,6% (Strava.com)            
  • Finnvikdalen (til vannet)  = 5,8% (Strava.com)
  • Grøholtvegen                         = 13,8% (Strava.com)
  • Fjellstua varden på Fløya = 13,4% (Strava.com) 

Hvis du har et ønske om å finne stigningsprosenten til andre bakker som du kan relatere til kan du enten gå inn på Strava.com eller sende meg en melding, så kan jeg finne fram. 

I distanse må jeg løpe fra Fjellstua til varden på Fløya 39 ganger opp og ned. Da vil jeg totalt ha løpt 54 km og 4500 høydemeter. Altså litt flere høydemeter enn på Kilimanjaro. På Kilimanjaro skal jeg løpe 54 km og 4095 høydemeter, men i tillegg er det lite tilgang på oksygen. Hvordan lite oksygen vil påvirke kroppen, kommer jeg tilbake til når jeg har fått mer kunnskaper, som forhåpentligvis ikke tar så lang tid. 

Avslutter med et nytt fjellbilde. Malangsfjellene. Fra venstre, Kvitfjellet, Middagsfjellet (spisse bak) og Bentsjordtinden

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg