Trappetrening

Jeg har nå snart gjennomført 3 uker trening etter Eirik Haugsnes sin plan. I gjennomsnitt ligger jeg på nesten 8 timer trening i uka. Løping består av rundt (og kun) 42 minutter. «HÆÆ?!!», tenker du kanskje. Hvorfor så lite? Vel, jeg har jo knapt løpt i 2018. Etter tåbruddet (klarer ikke la vær å nevne det. Get over it, sier jeg bare!) må jeg i hvert fall gradvis øke på med løping. Kroppen tåler så langt treningsmengden, og det gleder en gammel mann. Ja, meg… Men fy søren, jeg er ung til sinns! 

I går skulle jeg egentlig løpt opp Sherpatrappa. Løpet, Sherpatrappa opp. Men siden trappa ikke er helt ferdig ble det utsatt én uke. Lørdagen skulle derfor benyttes til litt trappatrening og forberedelse, i Sherpatrappa. Men Sherpatrappa i sin helhet er stengt til den er ferdigstilt. Jeg måtte da være kreativ. Over frokostbordet tipset Synnøve (søster til kjæresten) meg om å kontakte The Edge. Så det gjorde jeg.

Takk til The Edge for lånet av trappen!

Forrige uke ble avsluttet med 9 treningstimer. Jeg er sliten, men henter meg fort inn. For meg er de viktigste faktorene for å lykkes med mye trening:

  • Søvn og hvile. Heldigvis er jeg på skolen, noe som gir lite belastning i forhold til en aktiv jobb. Jeg merker også stor forskjell på 6,5 timer og 7,5 timer søvn. Det er når jeg sover og hviler jeg blir sterkere. Hvis jeg hviler og sover lite vil jeg bare bryte meg ned. Det vil resultere i mindre trening og større sjanse for å ikke klare å løpe (+/-) 50 km i Afrika. 
  • Kosthold. Det er viktig å variere mellom Big One, Grandiosa og Dr.Oetker. Altså, pizza er godt, men hovedkosten kommer fra fisk og kylling, ris, pasta og grønnsaker. Nå har jeg ikke noe strengt regime på kostholdssiden, men med allsidig og sunn kost kommer jeg langt. 
  • Motivasjon. Uten motivasjon kommer jeg ingen vei. Mister jeg interessen for prosjektet, vil naturligvis alt falle sammen. Har jeg tunge dager, minner jeg meg selv om hvorfor jeg gjør dette. Og når alt er surt og negativt, er det motivasjon som får meg opp. 
  • Holdning. Jeg kommer heller ingen vei uten å ha troen på meg selv. Hvis jeg ikke tror jeg kommer til å klare det, hvordan skal da andre ha troen på det? Og hvordan skal jeg da forberede meg? Klart jeg skal klare dette! 

Så, nå skal jeg spise litt sjokolade til kvelds! Litt i hvert fall, etter husmannskost. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg