Treningen

Jeg startet løpingen helt i slutten av mai. På to måneder har jeg løpt 84km. Mange av dem oppover. Altfor mange. Jeg startet med 2-3 løpeøkter i uka, de fleste oppover. Jeg trodde det var rolig, men dessverre ble jeg for ivrig oppover. Det er en påkjenning å løpe oppover og nedover. Det har resultert i smertefullt kne og ankel. Jeg har fått gode råd og øvelser hos fysioterapeut. Øvelsene jeg har fått gjør jeg 4-5 ganger i uka. 

Torsdag syklet jeg til Tromsdalen (rundt 4km) for å løpe intervall i lysløypa. Tur-retur ville gitt meg 8km på asfalt og totalt nesten 19 km. Der er jeg ikke riktig enda. 

Før jeg har fått på plass et ordentlig treningsprogram, holder jeg meg til to intervalløkter i uka. For å unngå overbelastning (i hvert fall øke den jeg allerede har pådratt meg) holder det med to løpeøkter i uka. Én av de intervall. Løpeøkta over gikk svakt oppover, men litt brattere mot slutten. I utgangspunktet hadde jeg tenkt 4×4, men siden punktet jeg ville løpe til tok meg 4,5 minutt, ble det altså 4,5×4. Det spesielle med intervall er at det aldri blir lettere. Uansett hvor godt trent jeg blir, må jeg stadig vekk holde meg i riktig intensitetssone. 90% av makspuls er beinhardt uansett. Dessverre? 

Jeg løper for tiden kun med Inov-8 X-Talon 212. Svært lite demping, så noe asfaltsko er det ikke. De sitter veldig godt på foten, men på ujevnt underlag og nedover føler jeg at jeg sklir litt i skoen, selv om jeg har den smale modellen. Den er ekstremt lett og går nok mer som konkurransesko enn mengdesko. Derfor bør jeg nok absolutt skaffe meg flere par sko, spesielt sko som er slitesterk og som gir bedre demping. 
Det gledelige med dagens økt er at jeg ikke kjente smerter verken i kne eller ankel. Har øvelsene gitt resultater? I morgen skal jeg løpe oppover og nedover, og det er nok da jeg virkelig presser knær og ankler. 

I går hadde jeg en rolig dag. Sone 1. 60-72% av makspuls. Jeg holder meg rundt 65-70% av makspulsen. Jeg er veldig rask med å sette sykkelen på rulla når det er vått ute. Kanskje ikke den beste egenskapen, men hey(!), jeg skal jo ikke satse på sykling framover. Så da får jeg heller løpe i regn.

Etter 45 minutter sykling til “Sens8”, ble det 45 minutter roing (i sone 1) til “The Amazing Race Canada”. Træler i hendene blir det nok av! Jeg avsluttet med 30 minutter styrke og mobilitet (øvelsene fra fysioterapeut). 

I dag kjørte jeg ny intervall i sone 4. 87-92% av makspuls. Denne gangen ble det på romaskinen. 30/15, 3×9,5. i 9,5 minutt kjørte jeg opp mot maks i 30 sekunder og 15 sekunder rolig. Dette gjorde jeg 3 ganger. Beinhardt!

Er du interessert i følge med på hvordan jeg trener, kan du sjekke ut Strava: https://www.strava.com/athletes/926395

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg