Målet

Nordøst i Tanzania, mot grensen til Kenya, ligger landets høyeste fjell, Kilimanjaro. Afrikas høyeste fjell. Verdens høyeste frittliggende fjell. 5895 meter over havet.

  • Ca. 30 000 personer forsøker hvert år å nå toppen. 
  • Rundt 65% kommer seg helt opp.    
  • Det er normalt å bruke 5-6 dager på å komme seg til toppen og 1,5 dag til nedstigning. 
  • Dagsetappene er på 3-8 timer. 

Fjellet har flere ruter til toppen, noen mer populære enn andre. Noen går fort, andre går sakte. Går du sakte har du størst sannsynlighet for å nå toppen. Jo fortere du går, jo større er sannsynligheten for at du ikke kommer deg opp. Og det er det stort sett bare én grunn til. Høyden! 

Påsken 2018 trosset jeg ryggsmertene og tok meg en liten løpetur på Mt. Entoto. Høyeste fjell i Addis Ababa, Etiopia. Fjellet ligger på 3200 m, og det var her idéen ble til et mål. Når sirkeløkten dagen etter på 2500 m også gikk bra, ble engasjementet større. Hvorfor? Jeg kjente ikke et snev av pustebesvær. Eller, det er nok å overdrive. En mer virkelighetsnær opplevelse var vel heller at følelsen av å løpe i denne høyden var overraskende bra. Har jeg gode gener? Ikke nødvendigvis. Var det tilfeldig? Kanskje. Det må nok en del mer til for å kunne komme med en konklusjon. Det hindrer meg likevel ikke. 

Jeg skal løpe opp til toppen av Kilimanjaro. På under ett døgn. For meg. For kreftsaken.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg