Det er utfordrende å samle inn penger

Her er link til innsamlingsaksjonen:

https://www.facebook.com/donate/1019871225055432/

 

Det er ingen enkel sak å samle inn penger, uansett hvilken sak det gjelder. Jeg visste det kom til å bli tøft å samle inn penger, men at det skulle være så vanskelig, hadde jeg ikke trodd. Én ting er sikkert. Du må være forberedt på å bli avvist veldig mange ganger. Jeg begynner å lure litt. Har det noe med at det er lungekreft? Enn om det hadde vært barnekreft? Eller WWF (som er høyst aktuelt etter brannene i Australia). Hadde innsamlingsaksjonen gått bedre da? Uansett, så er jeg glad jeg valgte lungekreft og Lungekreftforeningen.

 

For det meste har innsamlingsaksjonen foregått på Facebook. I det siste har jeg ringt rundt til aktuelle aktører. 99% har sagt nei. Enten er det fullstendig uaktuelt, eller så donerer de allerede et pengebeløp til en annen forening. Jeg har også tatt telefoner eller sendt e-poster der jeg spør om de ønsker å spre budskapet mitt. Da har det ikke vært et eneste spørsmål om penger, men rett og slett hjelp til å hjelpe innsamlingsaksjonen min ut i verden. Heller ikke det har hjulpet. Enten får jeg ikke svar, eller så ønsker ikke de aktuelle personene/firmaene å assosiere seg med denne type innsamling.

 

Jeg finnes ikke kjent. Det er kun venner og bekjente som vet hvem jeg er. Ute i den store verden er jeg et null. En ingenting. Bare et spytt i havet. Det er faktisk helt sant. Hvem er vel Øystein Haugen?! Det er helt greit, og akkurat slik er det jo for de aller fleste her til lands. Mulig jeg er litt hard med meg selv her. Det som er synd er at vi ukjente må jobbe steinhardt for å bli hørt. Vi må gjøre noe ekstraordinært for å bli hørt og sett. Og akkurat det er litt synd. Jeg hadde virkelig håpet at mitt stunt til Kilimanjaro (løpetur opp og ned på 14 timer) ville hjelpe, men det har i grunnen ikke det. Mulig jeg høres utakknemlig ut, men målet mitt var å komme i riksavisa. VG, Dagbladet, TV2 etc. Foreløpig har Nordlys, iTromso og Avisa Nordland tatt kontakt. Det er jeg selvsagt glad for, men det er for lite. Innsamlingsaksjonen min har ikke nådd toppen enda.

 

Jeg trenger derfor hjelp fra alle. Hjelp til å spre budskapet. Hjelp til å få innsamlingsaksjonen min ut. Kanskje noen av mine felles bloggevenner her på siden kan være behjelpelig? Kanskje noen kjendiser ønsker å stå fram og spre budskapet?

 

Hva må jeg egentlig gjøre for å nå ut til flere? Noen tips?

 

Pengeinnsamling er utfordrende greier
3 kommentarer
    1. Jeg har sendt mailer og meldinger til journalister og influencere jeg har vært i kontakt med tidligere og fortalt om prosjektet ditt, men som du sier, det er vanskelig å mobilisere. Jeg syns det er merkelig at de større avisene lar dette passere, for det er en bra historie og en fantastisk prestasjon. Har du prøvd å sende ut en “ferdig” pressemelding til mediehusene? Det er muligens lettere å komme på trykk om de ikke trenger å bruke særlig mye ressurser på å lage saken. amedia.no er et samlekonsern for en rekke lokalaviser, bla. Nordlys og Avisa Finnmark. Saker som er uavhengig av geografi kan havne i alle lokalavisene tilknyttet amedia. Kanskje sende dem en henvendelse også, om du ikke har gjort det? Og det er ofte lettere å sende mail til journalister direkte på navn, du finner mailen deres i byline i saker de har skrevet. Håper du får napp hos noen, det har du fortjent! 🙂

      1. Tusen takk, Mariann! Jeg har også sendt mail til influensere, men bare til et par journalister. Jeg skal spore opp journalister som har tatt liknende saker. Jeg skal skrive en pressmelding, så får det være opp til journalistene å eventuell endre på noe. Jeg skrev et pdf-dokument helt tidlig prosjektet, uten hell. Nå har jeg sendt inn videoen til VGTV, og ble lovet at den skulle bli sett på i morgen (onsdag). Jeg har ikke sendt til amedia, så det må jeg gjøre. Takk! 🙂

        Trodde linken ble klikkbare automatisk, men det ble den altså ikke. Bra du følger med 🙂

    2. Og gjør linken til innsamlingen klikkbar i teksten 🙂 Det bør være mulig et sted i panelet på bloggoppsettet ditt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg